19 lipca 2024

Narodziny Falki

Krew na twoich rękach, Falka,
Krew na twej sukience
Płoń, płoń, Falka, za twe zbrodnie
Spłoń i skonaj w męce!

— Andrzej Sapkowski, "Czas pogardy"

Falka Redańska, Gvalch'ca (st. Sokolica) zwana Krwawą – królewna redańska, członkini dynastii redańskiej, jedyna córka i najstarsze dziecko króla Redanii, Vridanka i jego pierwszej żony, półelfki – Beatrix z Koviru. Potomek, zrodzony z krwi Falki, zburzy świat, zaś na jego gruzach wybuduje nowy, własny.

— Wiedźmin Wiki




Nic nie rozumiecie? Pozwólcie, że wyjaśnię.

Wręgi stoją już na helingu, więc nadszedł czas na oficjalne zgłoszenie udziału w regatach. Wstrzymywało mnie jednak poszukiwanie odpowiedniej nazwy dla jachtu. Od początku podejrzewałem, że chyba łatwiej będzie go zbudować niż nazwać — miałem sporo pomysłów, ale każdemu z nich czegoś brakowało do ideału. Chciałem, aby łódź miała żeńską nazwę (trudno mi było wyobrazić sobie, żeby było inaczej), co nieco zawężało krąg możliwości, lecz nadal pozostawiało spory wybór.

Jako fan twórczości Andrzeja Sapkowskiego, pomyślałem o żeńskich postaciach z wiedźmińskiego świata. Najpierw przyszła mi na myśl Yennefer, ale znam już jacht o tej nazwie stacjonujący w Górkach Zachodnich. Ciri, jako główna bohaterka, wydawała się zbyt oczywista, lecz... Ciri, dołączając do bandy Szczurów, przyjęła pseudonim - Falka. Falka, pra, pra, pra babka Ciri, przedstawiana jest jako antagonistka, lecz może być również postrzegana jako postać tragiczna. Ciri wybrała ten pseudonim jako wyraz wewnętrznego buntu, chęci odcięcia się od przeszłości i wprowadzenia zmian.

W tym rozumieniu, Falka ma dla mnie głębokie i osobiste znaczenie. Dla osób nieobeznanych z tematem, będzie to po prostu mała fala - nazwa doskonale pasująca do małego jachciku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz